U V. Republici premijer je važan koliko i predsjednik. Odnos premjera i predsjednika se često stavljalo i u kontekst kao da je premjer predsjednikov muškarac ili žena. Predsjednik zajedno s premjerom vlade imenuje ministre, zajedno potpisuje propise i uredbe, imenuju različite civilne i vojne dužnosnike, kao i što nadziru sve odluke koje donosi Vijeće ministra. Oni imaju izravan odnos u skladu s parlamentarnom tradicijom iz devetnaestog stoljeća, što znači da ne postoje nikakva skrivena iznenađenja.
Ustav iz 1958. godine dopušta i predsjedniku i
premjeru da mogu jednostrano djelovati u rasponu područja. No, upravo taj ustav
nekada stvara situacije u kojima može doći do potencijalnih konflikta između
predsjednika i premjera – naprimjer, predsjednik dolazi iz jedne političke
stranke dok premjer iz druge. Po statutu predsjednik i premjer dijele određene
ustavne ovlasti. Predsjednik je vrhovni zapovjednik oružanih snaga, jamac nacionalne
neovisnosti i cjelovitosti državnog teritorija, nezavisnost sudstva, na čelu je
magistrature, pregovara i ratificira
ugovore te je odgovoran za poštivanje tih ugovora. Istodobno, premijer je
odgovoran za nacionalnu obranu, uključen je u proces izrade određenih oblika
ugovora, te sve razne sudske odluke mora supotpisati premjer.
Kako u dvojnoj izvršnoj vlasti slijedi dioba uloga
predsjednika se bira izravno (biraju ga državljani Francuske) dok se premijer
izvodi iz većine stranke u parlamentu, a premjera i kabinet imenuje predsjednik
Republike.
Kada se dogodi da predsjednik želi upotrijebiti
svoje vodstvo, potrebna mu je podrška parlamenta. Ako se većina ljudi iz parlamenta
protivi predsjedniku, predsjednik tada mora postaviti premjera koji ima podršku
Sabora. U ovom slučaju, premjer se također može protiviti predsjedniku i tada
dolazi do podjele vlasti, odnosno kohabitacije. U procesu kohabitacije, kada
skupštinska većina postane oporba predsjednikovoj stranci, premjer je taj koji
drži vlast u svojim rukama. Takva situacija se do sada dogodila tri puta u
Francuskoj, a time se i pojačalo nadmetanje između predsjednika i premjera.
Na kraju, i predsjednik i
premjer imaju ujedno i ustavne ovlasti ali i administrativne resurse. Sustav je
predsjednički zbog izravnog izbora predsjednika, no međutim, priroda stranačke
politike znači da je premjer u mogućnosti preuzeti određene ovlasti kod
odlučivanja u nekoliko navrata, što označuje da je postao politička figura koja
mora s predsjednikom raditi vrlo blisko.
©MademoiselleCoco
©MademoiselleCoco
Nema komentara:
Objavi komentar